Toate semnele de uzura ale anvelopelor impun verificarea acestora de catre un specialist. In urma inspectiei, el iti va spune daca anvelopa mai poate fi reparata sau daca trebuie sa iti cumperi una noua.
Flancul sau banda de rulare deformata, diverse tipuri de rupturi sau taieturi, vibratiile anormale sunt cateva tipuri de semne care te duc cu gandul ca ai nevoie de asistenta unui profesionist in domeniu.
Iata mai jos, concret, semnele de uzura si alte defecte ale anvelopelor:
(foto si informatii: Michelin)
1. Uzura de „paralelism”
Cum o recunosti?
Uzura pe toata latimea anvelopei, cu creste la nivelul nervurilor sau blocurilor de profil.
Cauza posibila: geometrie incorecta
Recomandare: Anvelopa mai poate fi folosita doar daca indeplineste prevederile legale. Refacerea geometriei conform indicatiilor.
2. Uzura „centrala”
Cum o recunosti?
Uzura mai pronuntata in zona centrala a benzii de rulare in comparatie cu zona umerilor.
Cauza posibila:
Rulare la presiune prea mare.
Recomandare: Verifica si regleaza presiunea „la rece” in conformitate cu indicatiile constructorului.
3. Uzura „la umeri”
Cum o recunosti?
Uzura mai pronuntata la nivelul umerilor spre deosebire de zona de mijloc a benzii de rulare (uzura rotunda).
Cauze posibile: rulare la o presiune prea mica si/sau suprasarcina.
Recomandare: Identifica motivul pierderii presiunii si corecteaza.
4. Uzura neregulata
Cum o recunosti:
Uzura neregulata, pe portiuni.
Cauze posibile: geometrie incorecta, suspensii uzate.
Recomandare: Daca anvelopa nu produce vibratii, mai poate fi folosita. Verifica geometria si suspensiile.
5. Desprinderea la nivelul coroanei
Cum o recunosti?
Desprinderea totala sau partiala a benzii de rulare.
Cauze posibile:
- rularea la presiune prea mica sau cu o sarcina prea mare;
- echiparea care nu respecta indicatiile producatorului sau distribuitorului anvelopei – indice de sarcina/viteza;
- oxidarea structurii metalice interne din cauza taieturilor sau altor tipuri de accidente suferite de banda de rulare.
Recomandare: Achizitioneaza o alta anvelopa si verifica presiunea conform indicatiilor producatorului/distribuitorului/specialistului din service.
6. Diverse tipuri de deformari
Cum le recunosti?
Umflaturi, protuberante, cu sau fara urme de impact.
Cauze posibile:
Ruperea accidentala a unuia sau mai multor corduri din carcasa ca urmare a:
- impactului cu un obstacol (groapa, trotuar);
- ciupirea flancului intre janta si un obstacol;
- presiune prea mica si/sau suprasarcina.
Recomandare: Cumpara o alta anvelopa si verifica starea jantei.
Rularea la o presiune scazuta duce la deformarea anvelopei si la deteriorarea ireversibila a pneului.
Iata alte semne de uzura ale anvelopelor si defecte – consecinte ale rularii la o presiune prea mica:
– incretirea stratului interior;
– dislocarea partiala sau totala a stratului interior;
– pierderea totala sau partiala a benzii de rulare;
– rupturi circulare in pliuri.
Uneori remarcam si un tip de uzura circulara a flancului, ce are ca rezultat un contact prelungit al flancului cu solul.