• Mit si adevar despre condus si anvelope

Ca posesori de automobile avem adesea unele indoieli legate de anvelope si de condusul pe distante lungi sau scurte. Avem, poate, unele mituri de care ne este greu sa ne dispensam, dar care se cer demontate pentru a nu ne compromite siguranta.

Am identificat, mai jos, 7 credinte false intens circulate printre noi. Daca mai cunosti si altele, ne-am bucura sa ni le comunici, iar noi vom incerca sa le demontam pentru tine.

1. MIT: Anvelopele extra-durabile nu sunt necesare din moment ce conduc doar ocazional si pe distante scurte, in oras.
In realitate, condusul in oras, inclusiv pe distante scurte, uzeaza anvelopele de doua ori mai rapid decat pe autostrada. Pentru traficul urban, ce presupune viraje, franari sau accelerari bruste, ai nevoie de o anvelopa cu durata ridicata de viata.

2. MIT: Economia de carburant se obtine doar daca sunt atent la stilul de condus si nu apas prea des piciorul pe acceleratie. Consumul de carburant este acelasi si in oras si pe autostrada.  
In realitate, consumul de carburant este influentat in primul rand de anvelope. Sfatul nostru este sa iti achizitionezi doar anvelope apartinand producatorilor renumiti pentru calitatea produselor lor.

Cele mai nesanatoase pareri despre sofat si anvelope

Exista cauciucuri de tip Low Rolling Resistance (LRR) care te ajuta sa economisesti sume importante, fiind cunoscut faptul ca aproximativ 30% din costurile de exploatare reprezinta pretul carburantului. Mai mult, pe aceeasi distanta, sofatul in zona urbana presupune un consum de carburant mai mare cu 15% decat in timpul condusului pe autostrada!

Economia de carburant este strans legata si de existenta unei presiuni optime in anvelope. O presiune mai mica decat cea optima poate sa te coste un rezervor de combustibil pe an. Rulajul in stadii de sub/suprapresiune cauzeaza uzura neuniforma si expune cauciucurile la explozii, pana si altele. O presiune joasa din pneuri, in mod particular, poate sa reduca durata de viata a cauciucurilor cu pana la 8000 de km.

Fara pericol pe distante scurte?

3. MIT: Sunt in afara oricarui pericol daca am grija sa nu conduc cu viteza in oras si parcurg doar distante scurte.
Realitate: Din pacate mai mult de 50% dintre accidentele rutiere au loc in mediul urban, intre orele 12 si 18, la viteze mici, dar si din cauza neadaptarii vehiculelor la conditiile de mediu si de drum. 20% dintre accidente implica pietonii – si din cauza traversarii prin locuri interzise – si peste 70% dintre accidente se produc pe drumuri in linie dreapta si nu in curbe.

Mituri despre anvelope, stiluri de condus, pe distante lungi sau scurte

4. MIT: Nu conteaza cum conduc, fiindca anvelopele se uzeaza la fel, indiferent de stilul sofatului. 
In realitate, stilul de condus influenteaza modul in care se uzeaza anvelopele. De exemplu, un stil sportiv uzeaza anvelopele de sase ori mai rapid decat un stil de condus moderat.

Pentru prelungirea duratei de viata a anvelopei, la fel de important este sa nu franezi/accelerezi brusc, dar nici sa nu virezi subit si cu viteza ridicata. Orice manevra de acest tip scurteaza durata de viata a cauciucurilor cu peste 40% din durata lor normala de viata. Pneurile se uzeaza in mod diferit in conditii de drum distincte.

5. MIT: Vara folosesc anvelopele obisnuite de iarna. 
Nimic mai gresit! In sezonul cald, la o viteza de 50 km/h, anvelopele de iarna vor avea nevoie de o distanta cu pana la 3 m mai mare decat distanta de care au nevoie anvelopele de vara pentru a frana. Folosirea de cauciucuri neadaptate la conditiile de temperatura atrage cu sine si alte probleme, cum ar fi: lipsa de precizie la viteze mari, aderenta scazuta pe sosea, instabilitatea in viraje.

Calitate inainte de toate!

6. MIT: Anvelopele late sunt mai sigure pe timp de ploaie.
In realitate, anvelopele late sunt mai expuse fenomenului de acvaplanare decat cele inguste. Acvaplanarea apare atunci cand apa dintre anvelopa si carosabil nu poate fi dispersata, iar stratul de apa se acumuleaza in partea din fata a pneului.

Cand presiunea apei depaseste presiunea din cauciuc, cel din urma pierde contactul cu solul, caz in care orice manevra de controlare a vehiculului devine ineficienta. Cu anvelopele late esti mai predispus la fenomenul de acvaplanare fiindca intreaga greutate a automobilului este distribuita pe o suprafata mai mare.

Anvelopele late au nevoie si sa evacueze o cantitate dubla de apa in comparatie cu o anvelopa ingusta.

7. MIT: Nu imi doresc sa afectez mediul inconjurator, dar cred ca emisiile nocive de CO2 in aer se diminueaza daca optez pentru un model de automobil de ultima generatie.
De fapt, peste 4% din emisiile globale de dioxid de carbon sunt cauzate de anvelopele alese. Rezistenta la rulare afecteaza costurile operationale si gradul de rezistenta are efecte directe asupra mediului.

Clasele de eficienta energetica – inscrise pe etichetele cauciucurilor, despre care scriem si in acest post,  – indica emisiile de carbon pentru fiecare pneu in parte. O anvelopa din clasa A este cea mai eficienta in ceea ce priveste consumul de carburant si genereaza cele mai putine emisii de carbon.
Sfatul nostru: nu face rabat la calitate, cel putin cand vine vorba despre anvelopele tale!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 

Ne puteti urmari si da Like pe: